Stressmestring

Det å ha mange arbeidsoppgaver og et hektisk arbeidsmiljø kan oppleves positivt for mange. Det finnes likevel en grense der presset blir større enn det en kan håndtere. Tålegrensen varierer fra person til person, og med en mengde faktorer rundt selve arbeidet og utenfor arbeidet. Helsebelastningen avhenger av den enkeltes opplevelse av mestring og må sees i sammenheng med livssituasjonen for øvrig.

Kurset inneholder en  gjennomgang av velkjente og anerkjente mestringsstrategier og buffere på individnivå med fokus på deltakernes egne mestringsressurser, og ”buffere” mot stress. Hva er dine mestringsressurser og -strategier? Hva stresser deg? Hvordan opplever du stressbelastninger i kropp og hode?

Hovedtema på kurset:

  • Avspennings-, og oppmerksomhetsteknikker som buffer i hverdagen.
  • Selvregulering og tankens kraft; hvordan du tolker og tenker rundt hendelser, løsningsfokusert tilnærming,
    bevisste valg; teknikker for å dempe ego; tyranniserende og vonde tanker og frustrasjoner, økt evne til aksept av det som er.
  • Selvledelse på jobb og privat:
    Hvordan prioriterer og velger du oppgaver og aktiviteter?
    Hvordan oppnår du oversikt og kontroll?
    Hva når tidsfrister sprekker eller uforutsette ting oppstår?
  • Kommunikasjonsteknikker og grensesetting:
    Hvordan gi og få tilbakemeldinger og kritikk på en god måte?
    Hvordan sette grenser uten at du får dårlig samvittighet og uten at den andre mister ansikt?
    Aktiv lytting og spørring.

Oppmerksomhetstrening kan være en dør inn til å bli bedre kjent med deg selv samt en dør inn til en mer effektiv og god bruk
av deg selv!

Gjennomføring:
Fosen BHT tilbyr korte eller lengre kurs innenfor temaet. Ta kontakt med oss for mer info, så kan vi skreddersy kurset etter bedriftens behov!

Kontaktskjema

Vi vil gjerne høre fra deg. Fyll inn skjemaet under og vi vil ta kontakt snarest.
  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.
Del denne siden

Bygget på Wordpress av Smart Media AS